the Catholic Historical Review

in plaats van een abstract, hier is een kort uittreksel van de inhoud:

The Catholic Historical Review 86.3 (2000) 509-510

Book Review

The Catholic Reformation

Early Modern European

the Catholic Reformation. Door Michael A. Mullett. (New York: Routledge. 1999. Pp. xi, 258. $ 75.00 clothbound; $ 22.95 paperback. door zijn boek The Catholic Reformation te noemen, wil Mullett de aandacht vestigen op de laatmiddeleeuwse wortels van de Katholieke hervorming in de vroegmoderne periode., Verdeeld in zeven hoofdstukken, de focus van deze informatieve studie is op de pogingen van de institutionele Kerk om zichzelf te hervormen vóór de Protestantse Reformatie en op haar voortdurende inspanning van vernieuwing na 1517. Een eerste hoofdstuk over de middeleeuwse achtergrond van de Katholieke Reformatie geeft zeer nuttige samenvattingen over de verschillende hervormingsbewegingen van pausen en bisschoppen., Het benadrukt het belang van de impuls tot hervorming, zelfs onder de wereldse pontificaten van Alexander VI en Julius II, en bespreekt terecht in detail de Betekenis van de Observatiebeweging onder de religieuze orden. Zowel Savonarola als Luther, herinnert Mullett ons, ontstonden uit de bedelmondige hervormingsbewegingen. Bovendien waren veel van de doctrinaire en disciplinaire bepalingen van het Concilie van Trente al voorzien door hervormingsraden en hervormende bisschoppen in de vijftiende eeuw en door het vijfde Lateraanse Concilie aan de vooravond van Luthers opstand., De twee volgende hoofdstukken volgen in enig detail de geschiedenis van het Concilie van Trente en de nieuwe religieuze orden, gebaseerd op zowel recente als standaard geleerdheid. Hoewel de Sociëteit van Jezus een groot deel van de aandacht van de auteur in beslag nam, slaagt Mullett erin om het volledige panorama van institutionele vernieuwing in de Katholieke Kerk in de latere zestiende eeuw over te brengen., De institutionele invalshoek wordt voortgezet in hoofdstuk 4 met een chronologische bespreking van de pontificaten van Julius III tot Clemens VIII en een korte introductie van het werk van verschillende prominente hervormingsbisschoppen, met name Gian Matteo Giberti en Carlo Borromeo. Twee andere hoofdstukken (5 & 6) geven een snel overzicht van de vooruitgang van de Katholieke hervormingen in de verschillende landen van Europa., Mullett ‘ s bespreking van Italië en Frankrijk is bijzonder interessant en origineel; er zijn ook kortere behandelingen van de andere landen van het katholieke Europa en schetsen van Katholieke missies overzee. Met een afsluitende hoofdstuk over de Katholieke Reformatie en de Kunsten, Mullett heeft de lezer een informatieve en competente samenvatting van de Katholieke Reformatie aangeboden. De kracht van dit boek ligt in de uitgebreide discussie over doctrine, liturgie en de institutionele geschiedenis van de Katholieke Kerk., De Katholieke Reformatie kan echter te moeilijk blijken te zijn voor beginnende studenten, die wellicht een uitgebreidere oriëntatie nodig hebben in de politieke en sociale context van de zestiende en zeventiende eeuw.

R. Po-chia Hsia
New York University