Den Katolske Historical Review

I stedet for en abstrakt, her er et kort uddrag af indhold:

Den Katolske Historisk Gennemgang 86.3 (2000) 509-510

Book Review

Den Katolske Reformationen

det Tidlige Moderne Europa

Den Katolske Reformationen. Af Michael A. Mullett. Routledge. 1999. PP. xi, 258. $75.00 clothbound; $22.95 paperback.) ved at kalde sin bog Den Katolske Reformation ønsker Mullett at henlede opmærksomheden på de sene middelalderlige rødder i den katolske reform i den tidlige moderne periode., Dette informative studium er opdelt i syv kapitler og fokuserer på institutionskirkens forsøg på at reformere sig selv før den protestantiske Reformation og på dens fortsatte fornyelsesindsats efter 1517. Et første kapitel om den katolske Reformations middelalderlige baggrund giver meget nyttige resum .er om de forskellige reformbevægelser, der gennemføres af paver og biskopper., Det understreger betydningen af impulsen til reform, selv under de verdslige pontifikater af Ale .ander VI og Julius II, og med rette diskuterer i nogle detaljer betydningen af overholdelse bevægelse blandt de religiøse ordrer. Både Savonarola og Luther, Mullett minder os om, kom ud af de mendicante reformbevægelser. Desuden var mange af de doktrinære og disciplinære bestemmelser i Trentrådet allerede blevet forudset af reformråd og reformerende biskopper i det femtende århundrede og af det femte Lateranske Råd på tærsklen til Luthers oprør., De to følgende kapitler følger i detaljer historien om Rådet for Trent og de nye religiøse ordrer, trækker på nyere såvel som standard stipendium. Selvom Jesu samfund besatte en stor del af forfatterens opmærksomhed, formår Mullett at formidle det fulde panorama af institutionel fornyelse i Den Katolske Kirke i det senere sekstende århundrede., Den institutionelle vinkel er fortsat i Kapitel 4 med en kronologisk diskussion af pontificates fra Julius III til Clement VIII og en kort introduktion af det arbejde, der af flere fremtrædende reform biskopper, især Gian Matteo Giberti og Carlo Borromeo. Yderligere to kapitler (5 & 6) giver en hurtig undersøgelse af udviklingen i den katolske reform i de forskellige lande i Europa., Mullett drøftelse af Italien og Frankrig er særlig interessant og original; der er også kortere behandlinger i andre lande i den Katolske Europa og skitser af Katolske missioner i udlandet. Med et afsluttende kapitel om katolsk Reformation og kunst, Mullett har tilbudt læseren et informativt og kompetent resum.af den katolske Reformation. Styrken af denne bog ligger i dens omfattende diskussion af doktrin, liturgi, og den institutionelle historie Den Katolske Kirke., Imidlertid, den katolske Reformation kan vise sig at være for vanskelig for begynderstuderende, der muligvis har brug for en mere omfattende orientering i den politiske og sociale kontekst i det sekstende og syttende århundrede.

R. Po-chia Hsia
ne .York University