Exodus 18versiune ușor de citit
sfaturi de la socrul lui Moise
18 Jethro, socrul lui Moise, a fost preot în Madian. El a auzit despre numeroasele moduri în care Dumnezeu i-a ajutat pe Moise și pe israeliți. El a auzit despre Domnul care îi conducea pe israeliți din Egipt. 2 și Ietro s-a dus la Moise în timp ce Moise era așezat lângă muntele lui Dumnezeu. Ietro a adus cu el pe nevasta lui Moise, Sefora. (Sefora nu era cu Moise, pentru că Moise o trimisese acasă.) 3 Ietro i-a adus cu el și pe cei doi fii ai lui Moise., Primul fiu a fost numit Gherșom, pentru că atunci când sa născut, Moise a spus, ” Eu sunt un străin într-o țară străină.”4 celălalt fiu a fost numit Eliezer, pentru că atunci când s-a născut, Moise a spus: „Dumnezeul tatălui meu m-a ajutat și m-a mântuit de regele Egiptului.”5 Ietro s-a dus la Moise, în timp ce Moise era așezat în pustie, lângă muntele lui Dumnezeu. Soția lui Moise și cei doi fii ai săi erau cu Ietro.6 Ietro i-a trimis lui Moise un mesaj în care spunea: „acesta este socrul tău Ietro. Îți aduc soția și cei doi fii.”
7 așa că Moise a ieșit să se întâlnească cu socrul său., Moise s-a închinat înaintea lui și l-a sărutat. Cei doi bărbați au întrebat despre sănătatea celuilalt. Apoi au intrat în cortul lui Moise pentru a vorbi mai mult. 8 Moise a istorisit lui Ietro tot ce făcuse Domnul pentru Israeliți. El a spus ce a făcut Domnul lui Faraon și poporului Egiptului. El a povestit despre toate problemele pe care le-au avut pe parcurs. Și i-a spus socrului său cum Domnul i-a salvat pe israeliți de fiecare dată când era necaz.9 Ietro a fost fericit când a auzit toate lucrurile bune pe care le făcuse Domnul pentru Israel. El s-a bucurat că Domnul i-a eliberat pe israeliți de egipteni., 10 el a zis: „Lăudați pe Domnul! Te-a eliberat de puterea Egiptului. Te-a salvat de Faraon. 11 acum știu că Domnul este mai mare decât toți dumnezeii. Ei au crezut că au fost în control, dar uite ce a făcut Dumnezeu!12 Ietro a primit câteva sacrificii și ofrande pentru a-l onora pe Dumnezeu. Aaron și toți bătrînii lui Israel au venit să mănînce cu socrul lui Moise, Ietro. Toți au mâncat împreună acolo cu Dumnezeu.13 a doua zi, Moise a avut sarcina specială de a judeca oamenii. Erau atât de mulți oameni încât trebuiau să stea în fața lui toată ziua.14 Ietro l-a văzut pe Moise judecând poporul., El a întrebat: „de ce faci asta? De ce ești singurul judecător? Și de ce vin oamenii la tine toată ziua?15 Atunci Moise i-a spus socrului său: „oamenii vin la mine și mă roagă să cer decizia lui Dumnezeu pentru problema lor. 16 Dacă oamenii se ceartă, vin la mine și eu decid care persoană are dreptate. În acest fel îi învăț pe oameni legile și învățăturile lui Dumnezeu.”
17 dar socrul lui Moise i-a spus: „acesta nu este modul corect de a face acest lucru. 18 este prea mult de lucru pentru tine de a face singur. Nu poți face treaba asta de unul singur. Te epuizează. Și îi obosește și pe oameni., 19 acum, ascultă-mă. Lasă-mă să-ți dau un sfat. Și mă rog ca Dumnezeu să fie cu tine. Ar trebui să continuați să ascultați problemele oamenilor. Și ar trebui să continui să vorbești cu Dumnezeu despre aceste lucruri. 20 ar trebui să explici oamenilor legile și învățăturile lui Dumnezeu. Avertizează-i să nu încalce legile. Spune-le modul corect de a trăi și ce ar trebui să facă. 21 dar ar trebui să alegeți, de asemenea, unii dintre oameni să fie judecători și conducători.
„alege oameni buni în care poți avea încredere—oameni care îl respectă pe Dumnezeu. Alegeți bărbați care nu își vor schimba deciziile pentru bani. Fă-i pe acești oameni să domnească peste popor., Ar trebui să existe conducători peste 1000 de persoane, 100 de persoane, 50 de persoane și chiar peste zece persoane. 22 căpeteniile acestea să judece poporul. Dacă există un caz foarte important, atunci ei pot veni la tine și te pot lăsa să decizi ce să faci. Dar ei pot decide singuri celelalte cazuri. În acest fel, acești oameni vă vor împărtăși munca cu voi și vă va fi mai ușor să conduceți oamenii. 23 Dacă faceți acest lucru așa cum vă îndrumă Dumnezeu, atunci veți putea să vă faceți treaba fără să vă obosiți. Și oamenii pot avea încă toate problemele rezolvate înainte de a se întoarce acasă.,24 deci Moise a făcut ce i-a spus Ietro. 25 Moise a ales oameni buni dintre Israeliți. El le-a făcut lideri peste oameni. Au existat conducători peste 1000 de persoane, 100 de persoane, 50 de persoane și zece persoane. 26 acești conducători erau judecători pentru popor. Oamenii puteau întotdeauna să-și aducă argumentele acestor conducători, iar Moise trebuia să decidă doar cele mai importante cazuri.27 după scurt timp, Moise și-a luat rămas bun de la socrul său Jethro, iar Jethro s-a întors în propria casă.
note de subsol
- Exod 18: 2 muntele lui Dumnezeu, adică muntele Horeb (Sinai).,
- Exod 18: 3 Gershom acest nume este ca cuvintele ebraice care înseamnă „un străin acolo.”
- Exod 18: 4 Eliezer acest nume înseamnă ” Dumnezeul meu ajută.”















